Leta i den här bloggen

söndag 26 september 2021

Resespön - några tankar

Spön som är delade i fler än två delar kallas ofta för resespön, detta eftersom de i demonterat skick är kortare än motsvarande traditionellt tvådelade spön. Även teleskopiska spön brukar insorteras under detta begrepp. 

Förr var flerdelade spön en sällsynthet men på senare år har utbudet av sådana ökat närmast exponentiellt och det finns ett stort utbud att välja och vraka i. Att nämna enskilda produkter är idag närmast meningslöst eftersom tillverkarna reviderar sina kataloger snabbare än vad man, i vart fall om man ska hinna bilda sig en rimligt välgrundad uppfattning om ett spös brister och förtjänster, har möjlighet att följa. Därför ger jag i stället några allmänna råd och synpunkter.

Allt annat lika är en odelad spöklinga att föredra. Skarvar innebär försvagningar och påverkar aktionen negativt. Detta sagt är odelade spön oerhört opraktiska när man ska transportera dem och det gäller såväl kortare transporter som, i synnerhet, långresor. Därför är så gott som alla spön på marknaden delade.

Ett niofots (270 cm) spö som är tvådelat har (om delningen skett på mitten) en längd i delat skick (den sk transportlängden) på knappt 145 cm och är samma spö i tre delar blir transportlängden runt 100 cm.  Delar man det sex gånger får man en transportlängd på dryga halvmetern. Risken för att ett spö ska ha eller drabbas av en glappande/klapprande holk eller något annat problem sammanhängande med skarvarna torde vara sex gånger så stor med ett sexdelat jämfört med ett tvådelat spö. Det är även betydligt meckigare och mer tidsödande att montera ett spö i sex delar än ett tvådelat.

Lika opraktiskt som odelade spön är spön i onödigt många delar. Visst, ju fler delar desto kortare blir spöt och ju kortare desto enklare blir det att få plats med i packningen eller på annat sätt transportera. Men, och det är ett viktigt men, spöt är ju till för att fiska med och åtminstone som jag ser det måste det vara det som styr prioriteringsordningen.

Avgörande blir, enligt mitt sätt att resonera, vad som i det enskilda fallet är en hanterlig transportlängd och svaret på det blir ju olika beroende på omständigheterna. Ska men transportera sitt spö i den incheckade resväskan när man reser till solen så sätter resväskans dimensioner gränsen. För de flesta bilburna fiskare är den sk hatthyllans bredd en bra utgångspunkt osv.

När man fastställt vilken transportlängd som är hanterlig inser man (?) att om tex ett tredelat niofotsspö fungerar så finns det ju ingen direkt anledning att köpa ett sådant spö i ännu fler delar och vill man i samma packning ha med även en sexfotare så fungerar ju ett tvådelat sådant spö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar