Leta i den här bloggen

fredag 10 september 2021

Ät din fångst

I morgon packar jag min fiskeutrustning och styr västerut för en veckas avspänd fiskesemester i lysekilstrakten. Det ska bli skönt och en av de saker jag ser fram emot är att få rensa, tillaga och äta egenfångad fisk. För det hör till. Makrill "rökt" i klotgrillen, stekt torskfilé, fisksoppa eller vad det nu kan bli.

Inför det fenomen som kallas C&R är jag kluven och rent olustigt tycker jag att det är när dess förespråkare vill framställa det som det enda rätta för en sportfiskare. När jag som grabb började fiska var det en självklarhet att den fångade fisken skulle hamna på matbordet och det upplever jag fortfarande som en rimlig hållning. Att enbart  för sitt eget höga nöjes skull dra upp och släppa åter mängder av fisk är för mig svårt att försvara. Och oavsett etiken så känns - för mig - fiske där man inte har någon som helst avsikt att ta fångsten till vara ungefär som jag föreställer mig (jag är inte jägare) att det skulle göra att jaga med paintballgevär. 

Dessbättre så finns det inom organisationen Sportfiskarna fortfarande de som, antar jag, tycker ungefär som jag gör. I Svenskt Fiske finns i varje nummer fiskrecept och nyss upptäckte jag att man börjat göra detsamma på Sportfiskarnas hemsida


2 kommentarer:

  1. Ska du ut med båt? Inte lätt att få en godkänd torsk från land, tragiskt nog. Makrill lär du dock kunna få gott om.

    SvaraRadera
  2. Nope, fiskar från land. Har hittills lyckats hitta välmatad krabbtorsk de gånger jag varit där i år och i fjol.http://oldschoolsportfishing.blogspot.com/2021/05/mersmak.html

    SvaraRadera