Leta i den här bloggen

måndag 5 juli 2021

Deadwood

 

Alla har vi väl någon gång satt fast ett drag i en stock som legat på bottnen? Och svurit... Det ska jag aldrig mera göra. Tvärtom ska jag försöka glädjas över varje stock, gren eller pinne som ligger i vattnet. Jag ska också försöka komma ihåg att om jag hittar en pinne eller annan träbit på stranden kasta ut den i vattnet.

Varför? Har jag plötsligt blivit ännu knäppare? Förmodligen, men jag har också läst den här artikeln om betydelsen av död ved i vattnet för (särskilt) östersjöns fiskbestånd.

Nu är jag förvisso inte mannen att säga att Lennart Lundgren har rätt men nog är hans resonemang bestickande. Och visst måste det ha varit bättre för miljön när timret flottades än att det transporteras på dieseldrivna långtradare?

Flottningen lär vi inte få åter men kasta i några pinnar kan vi ju alla göra. Och tänk om man skulle testa att under ett antal år flygbomba några vikar med sågspån. Det vore intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar