Leta i den här bloggen

onsdag 8 maj 2024

Prisutveckling

Svendsen undrar jag vem det är/var. Han har i alla fall gett namn till det danska företaget Svendsen Sport A/S som är eller var någon slags dansk variant av Pure Fishing. Fram till 2022 i alla fall då SSA/S köptes upp av det onda imp... Pure Fishing. Själva hann Svendsen, på sin tid, förvärva bla varumärkena D.A.M. och Ron Thompson. Men det är ointressant att försöka hänga med i svängarna. Det räcker med att veta att alla varumärken ägs av ett fåtal företag (som äga av ett gäng kapitalister) och att alla grejor görs där det för tillfället är billigast. Allt annat är skitsnack (marknadsföring) eller nostalgi.



Att jag kom in på svendsenspåret beror på några vobblare jag nyligen köpte på Gotlands bästa butik - Gårdsservice Gotland AB i Roma - som, tråkigt nog, håller på att avveckla sin avdelning med fiskegrejor. Vobblarna i fråga var försedda med röda prislappar på vilka det stod "29:-" vilket ju är billigt. Billigt var även det tidigare priset, 45 kr, som stod på den vita lappen. Men...



...när jag vände på förpackningen fann jag en knappt läsbar prislapp enligt vilken vobblaren en gång, någonstans, varit till salu för 19 kr. Uppenbarligen så har mina vobblare ett försvarligt antal år på sina nackar för det var bra länge sedan man kunde köpa en sådan för under tjugo spänn och prislappen det står 45 kr på ser rätt sliten ut.

Något annat varumärke än Svendsen Sport finns inte på förpackningen (eller vobblaren) och inte heller någon ursprungsmärkning så frågorna hopar sig. När tillverkades den? Var? Av vem? Men den fråga jag ställer mig är: Fångar den fisk?



I morgon ska jag hämta ett paket från Fladen Fishing med ett gäng enkelkrokar avsedda för vobblare. Sedan ska jag montera sådana på mina nya gamla vobblare från Svendsen Sport. Fredag är en sk klämdag (=fiskedag). Jag återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar