Leta i den här bloggen

måndag 28 november 2022

Beatlemania

John Lennons storhet som artist och låtskrivare är odiskutabel men hur var han som fiskare? Det skulle jag vilja veta. Fröet till denna min vetgirighet har såtts av Olle Tivenius (Sensibus fiske) som på sin hemsida skrivit att "John Lennons Ambassadeur 2000 är värdefull, trots hårt slitage".

Eftersom Lennon rycktes bort 1980 kan det inte röra sig om den rulle ABU här i Sverige sålde under namnet Ambassadeur 2000. Den rullen kom först 1983. Därför måste det vara en ABU 2000 - som lär ha sålts under ambassadeurnamnet bla i USA - som han slet på. Den rullen tillverkades 1962-64.

edit. Se Hans van der Pauws (han är inte bara fiskare utan även historiker) kommentar nedan.

På de bilder som den 24 augusti 1964 togs av Beatles medlemmar fiskandes från ett hotellrumsfönster i Seattle håller John i ett spö med multirulle men om det är en ABU/Ambassadeur 2000 kan jag inte avgöra.

ABU 2000
Bilden är ändå intressant i sammanhanget eftersom den ju, åtminstone hos mig, väcker frågan varifrån de fiskegrejor som utgör rekvisitan på bilden kommer. Hade John och de övriga med sig sina egna utrustningar på turnén? Det skulle ju, i så fall, tala för ett osedvanligt starkt fiskeintresse som borde ha avsatt fler avtryck. Fast det handlar ju om en förfluten, i många avseenden annorlunda och i vissa bättre, tid då även superkändisar hade ett privatliv. Så det är inte alldeles snutet ur näsan att få fram upplysningar och bilder om John Lennons fiskeintresse.

Men får man inte fram fakta så kan man ju alltid föreställa sig för, som John sa "reality leaves a lot to the imagination". Jag föreställer mig (och hoppas) att han hade det skönt när han var ute och fiskade.


edit 221129.  Som Hans påpekar i sin kommentar såldes ABU 2000 från början som Ambassadeur 2000 (vilket alltså innebär att ABU sålt två helt olika rullar under samma modellbeteckning). Från den förträffliga hemsidan silvertoby.dk (besök rekommenderas ABU-entusiasten) har jag tagit mig friheten att låna en bild som bekräftar detta.

2 kommentarer:

  1. The original 2000 reel was introduced in 1962 as the Ambassadeur 2000; one or two years later it was renamed ABU 2000. It was produced from 1962 until 1964. Yet, in Napp och Nytt 1962-1964 the reel was always called the Ambassadeur 2000, even though the later models had an ABU 2000 logo on the reel.

    SvaraRadera
  2. I stand corrected. Thank you, Hans!

    SvaraRadera