Leta i den här bloggen

måndag 14 november 2022

Äventyrets hjältar

 

Tidig frukost i Borghamn















Spön, rullar, håv, drag, bombardor, flugor... Det är många prylar som (mer eller mindre) behövs för ett lyckat fiske men viktigast för en lyckad fisketur i november (och de flesta andra månader) är kaffe och varm mat. I helgen hade jag klarat mig med en bråkdel av den fiskeutrustning jag hade med mig, men utan fältköket, kaffepannan och stekjärnet hade det nog blivit en tämligen trist upplevelse. Nu förvandlade dessa hjältar pauserna i fisket till äventyrets höjdpunkter. Till detta bidrog i viss mån fiskens bristande samarbetsvilja (en eller annan lax hade förmodligen flyttat uppmärksamheten) men under en tvådagarstur så avstår jag nog hellre från fisk än från varm mat och kaffe.

Mitt nya lilla vedkök har jag nu hunnit använda tillräckligt mycket för att amse mig kunna avge ett omdöme och det får bli med beröm godkänt. Det fungerar som avsett med såväl på plats ihopsamlade pinnar/kvistar som med Biltemas tändved (kapad i vettiga längder). Pellets har jag ännu inte testat (och det lär dröja eftersom den påse med tändved jag impulsköpte på Biltema och som nu ligger bak i bilen nog lär räcka över vintern) som med sprit. Även spriten jag använder är från Biltema och kallas spisbränsle. Det fungerar utmärkt att mer eller mindre fylla den lilla skålen med bränsle och tända på. En nästan full skål räcker till ett kok kaffe. Skulle jag gå in för att elda med sprit så vore en liten brännare typ Trangia antagligen mer effektiv men nu använder jag mest ved och tar till spriten bara när jag är för bekväm eller har för bråttom för att hållas med det pyssel vedeldning innebär. En fördel med att elda med sprit är att man då kan placera köket på eventuellt tillgängligt bord utan problem. Skulle man göra det när man eldar med ved skulle bordet fatta eld eller ätminstone bli brännskadat (så det gör man alltså inte!). Vid vedeldning måste köket stå på ett underlag som varken kan börja brinna eller ta skada av värmeutvecklingen.

"Cowboykäk" - kryddig korv stekt i skivor, en burk vita bönor i tomatsås (gärna varianten med chili) och en burk hela tomater. Tilllsätt salt och peppar. Guld när man stått ute några timmar och slår vilken kall macka som helst med hästlängder. Uunder stekjärnet skymtar några bitar av den tändved jag använder att elda med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar