Leta i den här bloggen

fredag 11 november 2022

Landlax? Allvarligt...

2022 var året jag skulle bli laxfiskare. Nu blev det inget av i somras men året är inte riktigt slut än. Det är visserligen för sent att ge sig ut till någon av våra laxälvar men säsongen för att fiska lax från land i Vättern har just startat. Så det får bli ett försök i trakterna av Ödeshög i helgen. Jag och min fiskebroder Håkan har bokat övernattning på vandrarhem mellan en lör- och en söndag som helt ska gå i fiskets tecken. Vilket väl, i vanlig ordning, innebär att större delen av tiden kommer att ägnas åt pipökning, kaffedrickande och snack.

Men ordet landlax har jag svårt för. Laxen finns väl i sjön? På land kanske den hamnar men när den gjort det är ju fisket, definitionsmässigt, över? Jag antar att det gräsliga ordet kommer sig av att fisket bedrivs från land och att vi är för lata för att säga laxfiske från land. Istället säger vi landlaxfiske eller, i värsta fall, att vi fiskar landlax. Ibland behöver man inte ens importera uttryck för att fördärva vårt vackra modersmål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar