Leta i den här bloggen

söndag 31 oktober 2021

Switch, den felande länken?

Det traditionella, brittiska, flugfisket utövades i strömmande vatten och efter laxartad fisk. Lax fiskade man i större älvar/floder med rejäla tvåhandsspön medan öringfisket bedrevs i mindre vattendrag och med smäckra enhandsspön. Så såg det, här i konungariket, ut ännu när jag var grabb men sedan dess har det hänt och händer det saker.

Ett kinesiskt - Maxcatch Sky High - elvafots switchspö #6









Dels har själva fisket kommit att bli bredare och nu flugfiskas det i alla vatten och efter i princip alla arter som kan tänkas ta en fluga. Dels har materialet - flugor, linor, rullar och spön - utvecklats. På spösidan finns sedan något decennium tillbaka en spötyp som kallas switch och som är ett slags mellanting mellan en- och tvåhandsspön. Eller, rättare sagt, både två- och enhandsspön. Man väljer helt enkelt, beroende på situation och fallenhet, om man vill använda en eller båda händerna vid ett kast och om man vill göra överhands- eller underhandskast.

Vilken typ av lina man använder till switchspöt beror på vilken typ av fiske det handlar om och hur man tänker kasta. Naturligtvis finns det också sk switchlinor för de som inte kan eller vill välja. Annars kör man med skjutklumpar av scandi- eller skagittyp om det är främst underhandskast som är aktuella eller en WF-lina om det mest handlar om överhandskast.

Möjligen beroende på att jag är relativt ny som flugfiskare så tycker jag att det här verkar vara en vettig spötyp som bör vara användbar vid det kustfiske som är vad jag huvudsakligen ägnar mig åt. Jag kan också tänka mig att det är närmast perfekt för flugfiske efter gädda, då med en skagitklump för långa underhandskast med stora flugor. Om jag har rätt kommer att visa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar