Leta i den här bloggen

tisdag 5 oktober 2021

Dags igen!

Visst, man kan kustfiska efter havsöring året om och jag har själv haft turen att fånga några stycken (i strålande solsken) runt midsommar, men på det stora hela så är öringfisket för mig en övning för den svalare delen av året. Så länge människor tycker att det är OK att bada så är vattnet för varmt för öringen. Nu ligger badstränderna öde och det börjar alltså bli dags. Kort sagt så står min havsöringsäsong nu för dörren och kommer (så länge det är öppet vatten) att pågå fram till strax före sommarlovet.


Längs Roslagens och Gotlands kuster där jag fiskar är havsöringen lovlig året om men självklart ska de fredningsområden som omgärdar lekåarnas mynningar respekteras. Vissa tror att fisket är bättre precis på gränsen till dessa områden och så är det kanske om det är lekfisk man är ute efter men den anser jag att man ska lämna i fred. Så håll ett rejält respektavstånd till fredningsområdena.

I Roslagen domineras fångsten av odlad fisk (som känns igen på att den sk
fettfenan är bortklippt) medan gotlänningarna hittills lyckats väl med att bevara sina vilda (självreproducerande) havsöringsstammar. Skulle fisken se annorlunda ut i färgen så kan det vara en förrymd regnbåge som tagit ditt bete. Dessa tar jag med hem och det gör jag även om jag får en blank fenklippt fisk i lovlig (50 cm eller längre) storlek. Får jag upp en vild öring brukar den (om den är oskadad) få simma tillbaka.

Kustfisket efter havsöring kännetecknas av att man verkligen måste söka efter fisken, att det kan gå lång tid utan att man har någon kontakt och att det sedan, plötsligt, bara smäller till. Det är inte för alla och är du beroende av att få napp varje gång du ger dig ut så är det kanske inte för dig. Eller så är det just vad du behöver?










Standardutrustningen är ett niofots haspelspö med progressiv aktion som kastar drag upp till 25 eller 30 gram, en haspelrulle (2500-4000) med antingen monofil nylonlina i dimension 0,25-0,30 mm eller PE-lina i dimension 0,12-0,15 mm. Några kustwobblers (Vicke, Gladsax eller Sandgrävling) och några skeddrag räcker gott i betesväg. Testa gärna sk genomlöpsbeten. Det absolut viktigaste är att du har ett bete i vattnet för om du fiskar på någotsånär rätt ställe så är fångsten i stort sett en funktion av den tid du har ett bete där.

Ytterligare bra tips hittar du här:

http://www.spinnstopp.se/havsoringsfiske/indexhavsoringsfiske.htm

https://www.fiskeklubben-alcedo.se/fiske/art-tips/havsoring

https://www.miekofishing.se/blog/5-tips-for-hostens-havsoringsfiske-n29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar