Leta i den här bloggen

torsdag 14 oktober 2021

Ett renoveringsobjekt



De magnetbromsade rullar ABU lanserade under 80-talet och som var en vidareutveckling av Ambassadeur 5000-plattformen är, det är i alla fall min uppfattning, underskattade. De exemplar man ser är ofta rätt skamfilade eftersom det plastmaterial som gavlarna är klädda med inte åldras med samma behag som de runda rullarnas metall gör. Å andra sidan så kommer skönhet ju inifrån och där går Ultra Mag XL II och dess syskon inte av för hackor. 



Grundkonstruktionen är densamma som hos rullens runda föregångare, bara något förfinad. Har man någon gång skruvat isär en Ambassadeur 5000 så känns mycket bekant.



Magnetbromsen fungerar ypperligt och är, till skillnad från de äldre ambornas centrifugalbroms, lätt justerbar under fisket. Lägg till detta att linspridaren frikopplas vid kast och att spolaxeln är kullagrad så har du en riktigt välkastande multiplikatorrulle.














Eftersom jag ofta fiskar efter havsöring under den kalla delen av året uppskattar jag faktiskt plasthöljet som är mindre kallt att greppa om än vad ett metalldito är.



4 kommentarer:

  1. Åååh min favoritrulle, jag har 10 st av dom i olika storlekar. Ultra Mag 2.an med en availspole eller en UT spole kastar enligt min mening längre än alla andra ambisar. Och som du skrev sköna att hålla i under vintern. Jag fick min första 1984 av ABU, den är fortfarande i toppskick och jag använder den hela vintern. Min Ultra mag 3:a stod jag från land i Norge och drog ett antal sej på 7-8 kg st. Jag var den enda av mina fiskekompisar som nådde ut till grundet där sejen stod. Dom hade amb rocket m.m, nådde inte fram. Ambassadeur Ultra Mag XL med friflytande linspridare är kastkanoner!
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ultra Mag (moddad) är något av en kultrulle i långkastarkretsar och i standardutförande räcker (och kastar) den långt vid vanligt fiske.

    SvaraRadera
  3. Hej Herman. Du kanske kan hjälpa mig med en fråga. Jag köpte för ett tag sedan en begagnad Ambassadeur 6500 C3. Den har rullfotsnummer 990604. Jag har frågat lite om tillverkningsår och fått väldigt olika svar. Har du koll på när den är tillverkad?

    SvaraRadera
  4. http://www.realsreels.com/reels/ambassadeur/datingABUreels.html

    Jag skulle säga att rullen är från 1999.

    SvaraRadera