Leta i den här bloggen

söndag 17 oktober 2021

En lyckad eftermiddag

När vi anlände fiskeplatsen insåg jag att jag glömt fixa min vadarstav som jag lyckats trycka ihop till knappa meterns längd när jag skulle parkera den i vad jag trodde var lös sand under gotlandsfisket. Med gemensamma krafter lyckades Joel och jag skruva och dra isär den så att jag kunde vada. Det gjorde jag litet oförsiktigt så att en våg slog över vadarstövlarna vilket tvingade mig att avbryta fisket innan det ens börjat för att istället sitta i solen och låta byxorna torka.

När jag kunde börja visade det sig att jag inte konserverat flugkastarformen utan tämligen omgående snärtade jag av tafsen och blev av med den nyknutna fluga Joel presenterat mig. När jag knutit på en ny fluga började flugrullen att strejka. Av oklar anledning kopplade bromsen intermittent ur med backslag och trassel som följd. Jag tacklade då upp haspelspöt men fick trassel även på det. Cirka tio meter in på linan (monofil nylon) hade ett skatbo bildats så jag fick sätta mig och dra ut och kapa linan och knyta om.

När jag satt där och jävlades med utrustningen ropade Joel, som vadat ut och stod där och producerade det ena perfekta flugkastet efter det andra, att han ville att jag skulle ta några bilder. Jag muttrade att jag var upptagen. När jag fått ordning på haspelgrejorna upptäckte jag att mobilen var kvar i bilen.

Vädret var underbart. Tre havsörnar cirklade ovan oss. Flugspöt kändes bra att kasta med.


edit. Problemet med den strejkande rullen visade sig bero på att jag fettat in spolaxeln med påföljd att fett letat sig in i IAR-lagret. Det är nu avhjälpt men jag kan förstås inte låta bli att konstatera att sådant inte händer med rullar av den gamla hederliga typen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar