Leta i den här bloggen

måndag 25 januari 2021

Sougayilang Fly #5 9'










Nyligen anlände ett ovanligt lätt paket innehållande ett femdelat flugspö. Lätt eftersom själva spöt, som väger runt ett hekto, levererades i en enkel tygpåse (och med enkel menar jag utan fackindelning, ungefär som de påsar tältpinnar brukar ligga i) och utan den sedvanliga tuben. Istället var påsen omsluten med uppblåst plast. Arrangemanget fungerade uppenbarligen, för spöt var helt. Nämnas kan att tuberna till de två spön jag tidigare beställt från Kina båda var knäckta/spräckta när de kom fram (med spöna var dessbättre hela. sä även det sättet att skydda dem fungerade).

Den information som på wish lämnades om spöt är att det är tillverkat i (ospecificerad) kolfiber, nio fot långt och klassat för linor #5. Korkgreppet är inte av allra högsta kvalitet men verkar helt OK. Rullfästet ser förtroendeingivande ut men är dessvärre i den billiga orange färg kineserna kallar guld. Spööglorna - linförarring med okänt keraminlägg och övriga av snaketyp) sitter i linje och lindningarna ser propra ut. Passningen när jag monterade spöt var god och jag kunde inte notera något glapp i holkarna. Klingan har en djup, såvitt jag kan bedöma utan att ha provkastat närmast parabolisk, aktion. 



Det ska bli intressant att under den kommande säsongen testa detta billiga (ca 150 kr + frakt) spö tillsammans med den lika billiga rulle av samma märke jag skrivit om tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar