Leta i den här bloggen

måndag 11 januari 2021

ABU Feralite 889 Zoom

Min flugfiskeutrustning är, eftersom jag är nybörjare i genren, övervägande modern men...
















...naturligtvis så har jag (redan innan jag blev aktiv flugfiskare) genom åren samlat på mig en del spön och rullar av äldre datum. Ett sådant spö är ABU:s Feralite 889 Zoom. Spöserien introducerades 1969 och var under sjuttiotalet ABU:s top-of-the-line flugspön. Modellbeteckningen 889 ska (något ologiskt eller så är jag för korkad för att förstå logiken?) utläsas som betecknande att det handlar om ett niofotsspö för linor klass 8-9.


















Feralite är ett varumärke som ägs av Fenwick och det är, efter vad jag förstått, Fenwick som levererat klingorna till dessa spön. Även rullfästet är en amerikansk komponent av märket Allan. Hur det är med korkgreppet och spöringarna vet jag inte, men det är i alla fall ABU som byggt spöt och står för de snygga lindningarna.
















Glasfiberklingan har en för sin tid snabb aktion vilket innebär att den jämförd med nutida motsvarigheter byggda i kolfiber har en relativt långsam och påtagligt djup aktion. Gillar man det - vilket jag gör - så är det ett mycket trevligt spö. Andra detaljer som daterar spöt är att det är tvådelat (glas till glas) och har färre spöringar - sex plus toppögla - än vad som idag är standard. Det fungerade utmärkt på sjuttiotalet och fungerar lika bra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar