Leta i den här bloggen

lördag 16 januari 2021

Sougayilang Fly Fishing Reel 5/6




Sougayilang är ett inregisterat varumärke för Yiwu Gada Trade Co. Ltd och det är minst lika relevant för dagens sportfiske som de mer kända, gamla, namnen Mitchell, ABU och Daiwa mfl. Sougayilang är nämligen vad som står på de flesta kinatillverkade lågprisspön och rullar som köps på nätet via Wish och andra aktörer.

När jag skriver lågpris så menar jag att grejorna har blygsamma prislappar, inte att de säljs till nedsatta priser (även om det är vad tex säljarna på Wish försöker framställa  idet som genom att ange fantastiska rabatter på 97% och liknande i förhållande till lika fantastiska "rekommenderade" priser).

Över 1.500 kr skulle jag nog aldrig, åtminstone inte lättvindigt, betala för en flugrulle och definitivt inte för de på bilden ovan - Sougayilang Fly Fishing Reel 5/6 Light Smooth - men för runt 150 spänn plus frakt är jag, om inte annat av nyfikenhet, beredd att ta en risk.

Hittills har mitt experiment inte hunnit längre än till beställning, mottagande (jag fick vänta ungefär en månad) och okulärbesiktning så något egentligt omdöme är det för tidigt att avge. Jag valde snikvarianten (det fanns motsvarande rulle med fler kullager, men eftersom jag inte begriper vilken funktion sådana skulle fylla i en såpass enkel rulle och då billiga kullager ofta är detsamma som olyckor som bara väntar på att få inträffa så valde jag alltså den utan sådana).



Någon dokumentation följde inte med rullen (ovanstående bild är från Wish) som levererades i en enkel (sladdrig) och anonym pappask i vilken rullen låg i en plastpåse i en bubbelplastpåse. Stativ och spole är tillverkad av någon slags aluminiumlegering. I annonsen anges att dessa delar är "CNC-bearbetade" men eftersom jag fann gjutskägg på en av spolarna så betyder det antagligen bara att man har en fräs någonstans i produktionslinjen... Ytbehandlingen är påfallande enkel. Detta sagt ger rullen ett propert och hyfsat gediget intryck och åtminstone vid torrvevning och påspolning av lina tycks funktionen fullgod. Slirbromsen känns överraskande bra och det ska bli intressant att se hur (och hur länge) den och rullen i övrigt fungerar när jag haft tillfälle att fiska med den en säsong eller så.

Till den fältmässiga testningen av rullen har jag beställt ett spö av samma märke och i samma prisklass men det väntar jag fortfarande på...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar