Leta i den här bloggen

fredag 27 november 2020

South Bend Finalist 1144




















I mitt förra inlägg nämnde jag att jag kom i kontakt med flugfisket redan i mitten av sjuttiotalet och även om jag aldrig ägnat mig åt detta fiske så har jag förstås någon gång då och då viftat med ett flugspö. Jag har även genom åren "råkat" köpa en hel del flugfiskeutrustning, bland annat några klassiska rullar En av dessa är en South Bend Finalist 1144 i mycket gott skick. Inte ofiskad men den har förmodligen legat i en låda i kanske decennier, mendet ska det bli ändring på för den känns (sedan jag skruvat med den så att man kan veva med rätt hand) väldigt trevlig och förtroendeingivande. Jag gillar klickandet (fyra klick per varv) vid invevning och den mörkröda färgen. Innanmätet är enkelt och funktionellt med en rejält dimensionerad slirbroms. Jag gissar att den är i lagom storlek för en lina #6 eller #7 med backing. Naturligtvis bör den paras med ett glasfiberspö av samma märke, med det får jag återkomma om. 

Finalist låter rätt likt Medalist, namnet på Pfleugers klassiska flugrulle, och det är naturligtvis ingen händelse. South Bend ville med sin rulle konkurrera med Pfleugers succé och lyckades, på det stora hela, rätt bra med det även om Medalist fortfarande anses vara en något finare rulle. Om den är bättre? Det är jag inte tillräckligt erfaren för att bedöma.

Jag har inte (ännu) nördat ner mig tillräckligt i flugrulleriet för att veta när Finalist lanserades men min rulle är tillverkad någon gång på sextiotalet då tillverkningen flyttats från USA till Japan (och antagligen sköttes av Olympic).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar