Leta i den här bloggen

söndag 22 november 2020

Cormoran

Fåglar gillar jag. Även om jag inte vill kalla mig ornitolog så har jag alltid tittat på fåglar, äger ett antal kikare och en hyllmeter fågelböcker. I tonåren var jag fältbiolog och kunde ligga i ett gömsle när solen gick upp för att kanske få se en... fågel. Men när det handlar om skarv så är jag kluven. Visst, den är en fågel, men den fanns inte här när jag växte upp och den går hårt åt kustvattnens fiskbestånd. Detsamma gäller sälen. När jag var fältbiolog (och bara sett sälar på Skansen) hade jag Arnolds sälaffisch på dörren till mitt pojkrum. En annan fågel som i princip inte fanns då var havsörnen och den gillar jag. Den skrämmer skarven... Nu är det, om man är ute vid kusten och håller span, vardagsmat att se havsörn.










Skarv, eller Cormoran, är också ett varumärke. Ett tyskt (?) sådant. Cormoran gör bland annat haspelrullar. Eller konstruerar i alla fall sådana. Åtminstone de finare av dessa rullar tillverkas av Daiwa. Här är jag inte kluven. Daiwa Cormoran-rullar gillar jag skarv. Jag menar, skarpt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar