Leta i den här bloggen

måndag 3 februari 2020

En gäddräpare?

Att kustwobblern Vicke är ett av mina favoritbeten när jag är ute efter havsöring är väl känt för den som troget läser den här bloggen. Genom åren har det även blivit en hel del gäddor som gapat över mitt drag. Så att Vicke i 20- och 30-gramsversionerna fungerar även för gäddfiske vet jag.




För några år sedan dök en 60-gramsversion av Vicke upp. Troligen siktade man på de moderna gäddfiskare som skyr små och lätta beten men lyckligtvis så stannade man vid 60 gram. Naturligtvis är den här wobblern utrustad med en extra trekrok under buken. Själv gör jag på samma sätt som med de mindre vickewobblerna, dvs tar bort trekrokarna och nyper fast en Owner Siwash i den aktre öglan. Vill man skoja till det med en jiggkropp på kroken så kan man, om man så vill, kalla resultatet för ett tailbete.

För en landfiskare är det ofta kritiskt att kunna kasta långt och det kan man med Vicke 60 gram. Om även 60-grammaren fångar fisk? Det ska jag snart ta reda på. Vattnet ligger öppet och långtidsprognosen lovar fortsatta plusgrader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar