Leta i den här bloggen

lördag 22 februari 2020

Resespön 2: Fladen Warbird Travel
























Fladen Fishing har sedan några år tillbaka en trevlig serie resespön till rimliga priser. Serien omfattar tre spön, samtliga fyrdelade. Det lättaste spöt är en sjufotare klassad 2-12 gram, mellanspöt även det en sjufotare men för beten 5-30 gram och det grövsta spöt mäter åtta fot och är avsett för betesvikter 10-40 gram.




Spöna är snygga och välbyggda. Designmässigt lutar de litet åt LRF-hållet. Komponenterna ger intryck av att vara av god kvalitet. Spöringarna verkar vara Fladens tolkning av Fujis Concept. 


Fladenspöt överst i bild
Toppöglan och de översta ringarna är minimala vilket möjligen har någon fördel (oklart vilken och hur stor) men åtminstone en påtagligt nackdel, nämligen att det blir problematiskt om man - som jag - vill skarva på en slaglina av nylon eller FC när man har PE-lina på spolen, detta då en skarvknut lätt "fastnar" eller åtminstone bromsas i de tränga ringarna.




Kastegenskaperna är goda och bortsett från att jag inte är övertygad om finessen med de pyttesmå spöringarna så har jag inget att anmärka. Är man på jakt efter hyfsat billiga resespön är de här värda att beakta. 

Varför man skulle vilja ha ett billigt resespö? Jo, därför att saker man har med sig på resor har en förmåga att försvinna (eller förolyckas i flygbolagens bagagehantering) så åtminstone jag undviker att ta med min dyraste kamera etc när jag är på resande fot. Dessbättre är Fladens resespön bättre än vad prislappen ger en rätt att förvänta sig av dem.




















https://www.youtube.com/watch?v=yqwfviut8y0&t=250s

edit. Via SMS fick jag av min fiskekompis Henke frågan, om åttafotsspöt har vettigt långt bakhandtag och mitt svar på den frågan är: Ja. Vettigt såtillvida som ändbutten hamnar i höjd med armbågen vilket är någon slags minimum för att man ska kunna utföra riktiga tvåhandskast och tillräckligt för en åttafotare med den klassning spöt har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar