Leta i den här bloggen

söndag 9 februari 2020

Resesepön: Reliant SX2 903-4+















När min fiskekompis Joel köpte sig ett havsöringspö valde han ett Reliant. Modellbeteckningen på det kan jag inte, men det är ett fint och välbalanserat spö så när jag fick korn på sk resespön av samma märke blev jag nyfiken. Med resespön avses vanligen flerdelade eller teleskopiska spön med en transportlängd (dvs längd i isärmonterat eller ihopskjutet skick) som medger att de packas i en resväska. Reliants resespön hör till den förra kategorin, dvs är flerdelade.



















En annan sak som fångade mitt intresse är att Reliants resespön anges vara speciellt avsedda för kustfiske efter havsöring, dvs just det fiske jag helst ägnar mig åt. Spöt med den något otympliga modellbeteckningen SX2 903-4+ är allt annat än otympligt. Det är femdelat (vilket väl är vad som avses med 4+) men själva klingan är fyrdelad och den femte delen utgörs av den undre/bakre delen av handtaget som är skarvat med en fiiffig kombination av spigotholk och skruvgänga. Detta medför att spöt har ett tillräckligt långt bakre handtag, något som inte alltid är fallet när det handlar om resespön.

Transportlängden är ca 60 cm och ihopmonterat är spöt 9´3´´. Klingan har en rapp toppaktion och är av tillverkaren klassad för betesvikter 7-28 gram. Det borde innebära att spöt arbetar bäst med beten 18-23 gram och det förefaller stämma. Med ett 25-grams genomlöpsdrag kunde jag fortfarande ladda klingan fullt utan att den protesterade men när jag hängde på en 30-grammare kände jag att det var bäst att hålla igen en aning. Något så lätt drag som 7 gram hade jag inte med mig men med den 13-grammare som var det lättaste jag kunde uppbringa fick jag fortfarande långa och fina kast.



Med en haspelrulle i 3000-storlek och vikt strax under 300 gram är balansen i spöt perfekt. Det känns lätt och känsligt. Kastegenskaperna är goda och när jag använde spöt så märkte jag inte av att det var flerdelat, dvs det fungerade minst lika bra som ett konventionellt, tvådelat, spö i samma längd. Drillningsegenskaperna fick jag dessvärre inte tillfälle att testa men det finns ingen anledning att anta att de inte ska vara goda.

Tygpåsen i vilken spödelarna förvaras bär en svensk flagga men en dekal på rullfästet säger att spöt är "Made in Korea". Allt ser snyggt och prydligt ut och passningen i holkarna är god. Klingan anges vara av en 30/40 tons grafitblandning. Korken förefaller vara av hög kvalitet och detsamma gäller spöringar och rullfäste. Prislappen för spöt ligger strax under 900 kr och för de pengarna får man ett trevligt spö. För den havssöringfiskare som står i begrepp att köpa ett spö i den prisklassen och vill ha ett lättransporterat spö är Reliant SX2 903-4+ ett intressant alternativ.

edit. För den som vill ha ett något kraftigare spö finns SX3 902-4+ klassat för betesvikter 14-35 gram och i övrigt identiskt med SX2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar