Leta i den här bloggen

lördag 1 februari 2020

Den kinesiska sumostormästaren 2

Nu har jag öppnat påsen, spolat lina på rullen och invigt den genom ett bompass efter havsöring vid Fjällboholmar, Väddö. Naturligtvis är det alldeles för tidigt att göra något uttalande om rullens kvalitet, men jag kan i alla fall säga att den ser mycket bättre ut och känns mycket bättre att hantera än vad man har rimlig rätt att förvänta sig av en rulle för 130 spänn.



När det gäller rullens utseende kan jag redan nu ge mitt omdöme. Den är snyggare än de flesta moderna haspelrullar jag sett och den sticker av på ett uppkäftigt sätt. Designmässigt slår den rullar som kostar tio eller tjugo gånger mer med hästlängder.

Det första som fångar ögat (i alla fall mitt) är det cirkelrunda vevhuset, en throwback till rullar som LuXor och C.A.P. De röda färgaccenterna är nästa sak och sedan rotorns och vevens design. Det här är en av de snyggare rullar jag sett och designen signalerar verkligen inte lågpris.

Är ni intresserade av innanmätet så kan ni kolla på den här franska bloggen. Jean-Paul är bättre både på att skruva och att plåta än vad jag är. 

Ett tips (om nu någon får för sig att beställa en sådan här rulle innan min utvärdering är klar): Rullen levereras i den påse jag visade i mitt förra inlägg. Extra distansbricka till spolen följer med men är monterad från fabrik. En god idé är att plocka bort den extra brickan innan man spolar på lina. Jag gjorde inte det och fick då en starkt konisk linuppläggning. På bilden ses hur det  blev när jag gjort om och rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar