Leta i den här bloggen

måndag 25 juni 2018

Om upphängare och häcklor

Under min mellanstadietid var ordvitsar mycket populära, åtminstone bland mig och mina kompisar. Hur pass uppskattade de var av vår omgivning är oklart. "Mitt namn är Krok, men det är inget ni ska hänga upp er på" är en sådan gammal och sliten vits som osökt dök upp ur mitt minnes gömmor.

Till vänster i bild en fabriksgjord häckla och till höger en jag knutit själv.


Jag var nämligen härom dagen inne på den nyöppnade Dollar Store i min hemstad och fann där, bland annat, färdigknutna häcklor från Fladen Fishing till det facila styckepriset tio kronor. Dessa häcklor är knutna av grov lina och försedda med fem till sju krokar. Vissa skulle säkert använda dem som de är till att fiska strömming men det gör inte jag. När jag, som oftast fiskar från land, använder en häckla (som jag gör när jag fiskar strömming och ibland även om det är makrill eller stimjagande abborre jag är ute efter) vill jag aldrig ha fler än tre krokar. Dessutom vill jag ha gjort knutarna själv så att jag vet att de håller. Men fladenhäcklorna utgör ett bra utgångsmaterial såtillvida att själva krokarna kan användas. 

Jag knyter även "häcklor" med bara två eller en krok men då är det förmodligen mer korrekt att kalla dem för upphängare. Ibland när jag gör det så tar jag bort kroken på det drag eller den kustwobbler jag använder som kastvikt, detta då jag satsar på att den fisk jag är ute efter ska föredra små godbitar. Jag använder alltså inte häcklor eller upphängare för att få så mycket fisk som möjligt utan mer selektivt. När jag fiskar abborre (eller makrill) vill jag oftast inte ha mer fisk än vad som kan ätas upp vid en sittning och är jag ensam som ska äta är det oftast en eller två fiskar.* Billigare upphängarflugor är fem eller sju för en tia är svårt att hitta. Fast det är rätt kul att göra dem själv, men det får vi ta en annan gång.

*Jo, jag brukar faktiskt ta reda på och äta upp den fisk jag fångar. Å andra sidan så slutar jag (nästan alltid) att fiska när jag dragit upp vad jag vill ha. Även om jag gillar att fiska så finns det mycket annat att göra och det där med att dra upp och kasta tillbaka fisk bara för sitt höga nöjes skull, dvs vad som på nusvenska heter Catch & Release, har jag aldrig riktigt tagit till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar