Leta i den här bloggen

måndag 24 juli 2023

En Unica-box


 

Innan plasten, på gott och ont, tog över så fanns det (faktiskt!) andra material och många förträffliga sådana. Få skulle väl kunna tänka sig en fiskelåda i papp, men det fungerar alldeles utmärkt. Papp och papp, det handlar ju inte om vilken kartong som helst utan om den vulkaniserade pappfiber som här i landet kallas Unica-fiber. 

Innan jag hittade den här bruna redskapsboxen i fiberpapp kände jag till materialet främst genom de gamla (från femtiotalet) resväskor som på SAABens takräcke fungerade som takbox under min barndoms resor till och från familjens sommarhus. De väskorna fick utstå mycket men klarade det galant och vad nu min pappask må ha varit med om (och den bär spår av flitig användning) så har den också gjort det.

Brun och helt utan dekaler är min box antitesen till sina mer pråliga, moderna, motsvarigheter och det är, i mina ögon, ett avgjort plus. Praktisk är den också. Två fack i vilka åtminstone rullar som inte är mer skrymmande än de Abumatic som syns på bilderna kan klämmas ner. En levelwind av fyrtiotalsstuk, vilket väl är vad boxen är tänkt för, får gott om plats.

I det stora fackets botten har jag lagt några wobblers och tafsar.










I den ena av de askar som ryms i boxens stora fack har jag skeddrag och i den andra spinnare.













På ena långsidan är boxen försedd med två sticklås som garanterar att den inte råkar öppnas under transport och I sin ena kortända har den ett bärhantag (men jag brukar stoppa ner hela härligheten i min fiskeryggsäck). I ryggsäcken ryms även det jag vill ha med mig - kniv, tång, matsäck och piptobak - som det (faktiskt) inte finns plats för i boxen.



...och en till



Jag vet att jag tidigare skrivit om min lilla redskapsbox av papp men postar ändå bilder av den här. I likhet med den större har den ett fack för en rulle och några mindre avdelningar för småprylar. Jag gissar att det ursprungligen ingick en mindre ask för sådana men den har i så fall förkommit.





















Rullfacket (till vänster i bilden nedan) rymmer bara en gammal levelwindrulle men en liten haspelrulle eller en mindre lågprofilrulle går att klämma in i den del av boxen som är avsedd för annat.





















Fast å andra sidan så behöver man oftast mycket mindre grejor än vad man tror för ett givande fiske och ska man smuggla med en utrustning på till exempel en resa som inte är en fiskeresa kan det som ryms i den här boxen och ett rese/telespö vara alldeles lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar