Leta i den här bloggen

söndag 30 juli 2023

Abumatic 110


De små och billiga modellerna  av Abumatic tilltalar mig av någon anledning mer än vad de större och dyrare gör. Storsäljaren Abumatic 170 har jag alltid varit sval inför och modellerna 270 och 290 lämnar mig oberörd. Den lilla fräcka Abumatic 110 däremot är en rulle i min smak. Modellen kom 1968 och det sista året den tillverkades var 1977. Den ersatte Abumatic 30A (en annan av mina favoriter) som instegsmodell och likheterna - förutom storleken dubbelveven och slirbromsen - är påtagliga. I likhet med Abumatic 30A saknar den backspärr och ger alltså möjlighet till sk back winding, något åtminstone jag uppfattar som en värdefull finess. (Min tredje favoritAbumatic är Abumatic 120.)



Med en modern monofil nylonlina i dimensionen 0,25 mm och på ett kort enhandsspö, gärna ett glasfiberspö från samma tid som rullen, utgör Abumatic 110 ett trevligt ekipage till semesterfisket. Har man inget sådant spö kan man istället försöka få tag på den sexfotare för betesvikter 5-25 gram (A100C-602L) som ABU sålde i samband med sitt hundraårsjubileum. Ett sådant spö med en Abumatic 110 ger en chic blandning av retro och vintage.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar