Leta i den här bloggen

fredag 2 december 2022

Snurriga funderingar, kanske mest smörja?

Någon ingenjör är jag inte och som de flesta jurister läste jag samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. Kort sagt så är jag mer eller mindre autodidakt och fullkomlig amatör när det handlar om mekanik och metallurgi. Som alla (?) män betraktar jag mig själv som mer än genomsnittligt händig. Så den som läser detta får ta vad jag skriver på de premisserna.

Att mina gamla Ambassadeur 5000 och 6000 med spolaxeln lagrad i bussningar (glidlager) av oljebrons kastar minst lika bra som motsvarande rullar med kullager har jag redan konstaterat. Mer sentida versioner av Ambassadeur 5000 mfl har emellertid glidlager av mässing. Påverkar, frågar jag mig, den skillnaden kastegenskaperna och vad kan den i övrigt ha för betydelse?

Låt mig börja med att hur ett glidlager av aktuell typ fungerar. En glidlagerbussning bör sitta fast (i det här fallet antingen i rullgaveln eller i spolen) och spolaxeln, som ska passa i men inte sitta fast i bussningen, ska kunna rotera med så liten friktion som möjligt i denna. I viss mån kan man minska friktionen genom att göra ytorna (i lagrets insida respektive på spolaxelns utsida) så glatta som möjligt. Oftast används någon form av smörjmedel som fett eller olja och tanken är då att det ska bilda en smörjfilm mellan glidytorna så att dessa inte kommer i kontakt med varandra. Det är, som jag förstått det, så bussningarna i mina ambassadeurrullar är avsedda att fungera.

Fungerar smörjningen pefekt, dvs har glidytorna ingen kontakt med varandra, förefaller det mig som om det saknar betydelse hur pass glatta de är. Det som i så fall avgör friktionen bör uteslutande vara smörjmedlets egenskaper. Inte heller bör det ha någon betydelse om bussningen är av (olje-)brons eller mässing. Den så omtalade och av vissa lovprisade sk högglanspoleringen av bussningarnas insidor och lagertappar torde därför spela roll för rullens prestanda först om, eller kanske snarare därför att, smörjningen är undermålig eller i vart fall inte fungerar som avsett. Detta tyder på att det, om man vill optimera sin glidlagrade rulles kastegenskaper, är av avgörande vikt vilket smörjmedel som används och hur lagren smörjs. Kanske är det så knepigt att få till en väl fungerande smörjning att högglanspolering är en vettig kompensationsåtgärd? 

Dessvärre tycks diskussionen om multiplikatorrullar och deras smörjning så gott som uteslutande kretsa kring olika kullager och de raketoljor som används till dessa. Kort sagt blir man, om man vill förkovra sig i ämnet glidlagring, mer eller mindre nödgad att själv bedriva forskning. Det har jag nu börjat med, det vill säga att jag upphöjt mitt smörjande av och kastande med mina med bussningar försedda multiplikatorrullar (vilket kastande sker i samband med praktiskt fiske) till denna dignitet. Forskningsprojektet befinner sig ännu i ett förberedande stadium av observationer och erfarenhetsinhämtning syftande till att etablera någon slags baslinje. Senare får arbetet med att identifiera relevanta frågeställningar, ställa upp hypoteser och experimenterande i syfte att falsifiera eller bekräfta dessa ta vid. Däremot är det väl tveksamt om Juridicum accepterar mig som doktorand med det ämnesvalet så om någon avhandling kommer att läggas fram ter sig högst tveksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar