Leta i den här bloggen

måndag 19 april 2021

En skön stol

En skön stol, har jag kommit fram till, är en viktig del av fiskeutrustningen. För några år sedan investerade jag i en väldigt fin och påkostad metestol. Den är mycket skön att sitta i. Faktiskt också att sova i, men åtminstone jag är, om det skulle nappa när jag satt i den, hänvisad att drilla och landa fisken i en halvliggande ställning. Den är, helt enkelt, för låg. För låg för att jag snabbt ska kunna ta mig ur den.

Min stol
















När jag - och det gick rätt snabbt - insåg mitt felköp ersattes den av en campingstol jag hittade på Decathlon. För mindre än en tredjedel av vad jag betalat för sovstolen... Avgörande för mitt val var att den var den av deras dåvarande (tre år sedan) modeller som hade högst sitthöjd. OK, man sitter mer upprätt i den så att sova i är den mindre lämpad till, men som fiskestol är den suverän. Nu har min några år yngre fiskekompis Håkan, som drabbats av en krånglande rygg, köpt sig en likadan (eller i vart fall den modell som förefaller ha ersatt "min" stol).

Håkans stol















Efter tre års användning är min stol lika skön som när den var ny och den visar inga tecken på att den tänker ge upp inom en överskådlig framtid. Rejäl, bekväm, stabil, lätt att fälla ihop för transport och försedd med en bärrem så att man kan hänga den över axeln vid förflyttning. Väger några kilo gör den men det får man ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar