Leta i den här bloggen

måndag 9 mars 2020

Produktutveckling?

Utveckling är ett positivt värdeladdat ord. Det är liksom självklart att allt med tiden blir bättre och bättre. Fast vi som passerat livets middagshöjd vet ju att det inte är så. Själv har jag en T-tröja med texten Old Guys Rule och devisen The older I get the better I was. Och så är det ju. Onekligen. Det var bättre förr. Jag var bättre förr.



Att vi människor småningom degenererar, blir allt skröpligare och till slut ger upp är en sak. Kanske blir vi bättre generation för generation? Fast det är tveksamt. Nu tål ju folk ingenting. Inte ens mjölk och bröd. Och var och varannan har ju numera en bokstavsdiagnos (eller flera). Själv växte man upp på en diet av DDT, kvicksilver, tobaksrök och orenade avgaser utan att ta skada. Och hut fick man lära sig att veta. 



Att mekaniska saker med tiden nöts sönder är också oundvikligt. Men ännu vet ingen hur gammal en Ambassadeur kan bli. Det gäller åtminstone de äldre årgångarna. Men utvecklingen går ju framåt och jag vill inte utesluta att de senare, kinatillverkade, modellerna har sk inbyggd livstidsbegränsning.



Fast bättre, rent tekniskt och prestandamässigt har de väl ändå blivit? Jag är skeptisk. Precis som jag själv så var nog Ambassadeur på sin topp under sjuttio- och (möjligen) åttiotalen. Bättre rulle än en 5000 av sjuttiotalsmodell (som den på bilderna) finns nog inte.

2 kommentarer:

  1. Tack för dina inlägg, det ger inspiration till att damma av de gamla fiskegrejerna och köra old school på riktigt. Köpte min första röda Ambassadeur 5000 1969 när jag va 10 år gammal och hade nött ner en Abumatic 150 och en Abumatic 170. Har uppgraderat min Ambassadeur 5000C, min Cardinal 33:a och C4 samt köpt på mig en Cardinal 66:a. Dammat av mina Caster Zoom spön och letat upp och snyggat till mina gamla Hi-lo, killer, Atom, Mörtblänk och Mörrumspinnaren mm. samt lagt Abulon på rullarna. :) I år blir det Old school för hela slanten. Har en massa Stellor, Calcutta DC och vanliga Conquest men känslan av att hålla i en Ambassadeur och känslan av att veva in t.ex. en Killer är obetalbar och tar mig tillbaka till början av min fiskekarriär. Än en gång, tack för dina inspirerande artiklar som tar mig tillbaka till det gyllene 60 och 70 talen. Lev väl och Skitfiske//Pikeman 59

    SvaraRadera
  2. Ja det var andra tider när vi växte upp. Inga mobiler, datorer, internet eller TV-spel (och just inga TV-program heller). En grabb hade både tid och energi att slita ut en Abumatic. Två? Det måste vara någon slags rekord.

    Tack för din kommentar och dina uppskattande ord! Och skitfiske!

    SvaraRadera