Leta i den här bloggen

söndag 1 mars 2020

Självuppfyllande profetior

Fiskejournalen presenterade för en tid sedan en sammanställning - enligt vad som sades baserad på en genomgång av uppgifter från storfiskregistreringen - av de tre mest effektiva gäddbetena. Den gamla Hi-Lowobblern kom trea efter två sk jerkbeten. På youtube hittade jag den här filmen i vilken sägs att det i princip finns fem olika typer av gäddbeten, nämligen wobblers, jerkbeten, gummibeten, spinnerbaits och tailbeten. Skeddrag nämndes inte ens.

En gammal sanning är att de enda beten som fångar fisk är de som är i vattnet, dvs att man bara kan få hugg på de drag man faktiskt använder. Att jag på den tiden då jag fiskade gädda fick de allra flesta på skeddrag kan naturligtvis förklaras av detta. I vissa situationer använde jag wobbler eller Mörrumspinnaren och fick då fisk även på dessa. Nuförtiden händer det att jag använder gummi- eller tailbeten och då får jag ibland gädda.

Så vad visar egentligen Fiskejournalens sammanställning och vad kan man dra för lärdom av youtubeklippet? Förmodligen handlar det mest om vilka beten som nuförtiden säljer bäst, används flitigast och därför fångar mest fisk. Hade man gjort en motsvarande genomgång av uppgifter från ABU:s drömresetävling Record-fisken på sjuttiotalet så är jag rätt övertygad om att man skulle hitta Hi-Lo och några skeddrag, gissningsvis Atom och Mörtblänk eller Flamingo, i topp eftersom dessa var de då mest populära gäddragen.

Många som det senaste decenniet börjat fiska riktat efter gädda har fått lära sig att det är stora jerk-, tail- och gummibeten som gäller om man vill ha stor fisk och köpt utrustning anpassad för att kasta sådana beten. Med den utrustningen är det svårt att kasta ett Kaleva, Professor eller Utö som väger 23 gram eller mindre och spöt är för okänsligt för att man ska kunna fiska ett skedrag effektivt. Detta är naturligtvis ickeproblem eftersom dessa fiskare i princip inte använder sådana beten utan vet att det, som sägs i youtubefilmen, det finns fem olika typer av beten för gäddfiske (och att skeddrag inte är en av dessa).

En annan gammal sanning är att en hungrig gädda hugger på i princip vad som helst som presenteras framför dess nos. Den sanningen är förklaringen till många fångster.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar