Leta i den här bloggen

fredag 6 mars 2020

0,28 mm

Den Mitchell 304 (då min fars) med vilken jag lärde mig fiska hade två spolar. Den ena var fylld med tunn lina, förmodligen 0,20 mm, som jag ratade och den andra med 0,30 mm nylon. Just 0,30 mm var den då förmodligen mest använda lindimensionen. När jag gav mig gäddfisket i våld kom jag att mest använda 0,35 mm nylon, då på en ABU 333 och senare på en Cardinal 66. Den linan var tillräckligt stum för att fästa mothuggen och tillräckligt stark för att dra loss de dyra dragen när de någon gång gick fast i en blåstångsruska. Av det senare skälet passade den även utmärkt när det handlade om fiske efter den då vanligt förekommande torsken.

Numera fiskar jag inte torsk. Inte för att jag inte vill utan för att det är meningslöst. Gädda fiskar jag ibland. Gör jag det med samma beten som då (dvs sådana som väger under 30 gram) räcker numera 0,30 mm mer än väl eftersom dagens nylonlinor är starkare än dåtidens. Dessutom kan man idag välja hurpass elastisk lina man vill ha. Annars är det oftast 0,25 mm nylonlina som fyller min haspelrulle eftersom den dimensionen passar mitt fiske efter havsöring. Tillräckligt tunn för långa kast med drag i 20-gramsklassen och tillräckligt stark såväl för fisk som tång. Skulle jag få för mig att göra några kast efter gädda så ids jag oftast inte byta lina.

Nyss skulle jag fylla en D.A.M. Quick Finessa 330 med lina. Jag tänkte att jag skulle välja en lina som passar till "allt" eller, åtminstone, det mesta. Mitt val föll på 0,28 mm. Närmare bestämt Ron Thompson DynaLink i den dimensionen av vilken jag har en sk bulkspole som rymmer ett inte närmare känt antal kilometer av den linan. Den  känns lagom smidig, relativt (för en monofil nylonlina) stum och har en deklarerad brottstyrka om 16 lb/7,3 kg. Den starkaste 0,35-linan jag använde förr (dvs på sjuttio- och åttiotalen) hette Elbe Expert och angavs hålla 8 kg vilket för den tiden var nästan osannolikt bra och mer normal brottstyrka för en lina i den dimensionen låg runt 6 kg, så 7,3 kg lär räcka mer än väl. Till det mesta om än inte till allt.

2 kommentarer:

  1. För lite mer än 20 år sedan när jag skulle fylla min första ambassadeur med lina så vill jag minnas att det var Siglon V 0,28 som rekommenderades att användas då. Och jag har fortfarande svårt att hitta tillfällen då jag inte skulle klara mig med en kraftfullare nylonlina i Sverige.

    Visst finns det tillfällen men inte några jag träffar på i vardagen. Men då räknar jag ett spö klassat 20-70 gram som ett ganska tung spö för gäddfiske och inte som ett downsize.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag förstår hur du menar. Hållfasthetsmässigt räcker en 0,28 mm nylonlina väl till för att kasta med beten upp till ca 40 gram och håller naturligtvis även för att drilla stora fiskar. Just Siglon har jag ingen erfarenhet av men vet att den har gott rykte.

    SvaraRadera