Leta i den här bloggen

lördag 7 mars 2020

Fladen Vantage Predator

Det heter inte rovfisk längre, det heter predator. Eller om det ska vara Predator, En gång var jag bra på svenska men det börjar bli svårt att hänga med. Predatorer är, tror jag, större, vildare, farligare och allmänt häftigare än vanliga rovfiskar som gös, gädda och abborre. Därför behövs häftigare utrustning än de gamla Fiske 2-prylarna.

Nu har det emellertid en antydan till verklighetsanpassning börjat ske. På det språk som förut var mitt modersmål tror jag att  fenomenet kallas downsizing och det betyder, enkelt uttryckt, att man inte längre behöver fullt lika tung utrustning för att fiska gädda och att det faktiskt går an att använda haspelrulle. Vem vet, om några år kanske det till och med funkar att använda heldragen nylonlina? Igen...

Hur som helst så anses nu spön som inte kastar tyngre beten än uppåt 80 gram vara fullt användbara och ett trevligt sådant är åttafotsversionen av Fladens Vantage Predator. En mycket välkastande klinga med brett register i en snygg grön färg, trebenta keramiska (SIC?) ringar, korkgrepp och ett vettigt rullfäste. Även en vettig prislapp. 

5 kommentarer:

  1. Glöm inte bort att det även heter pike, grainda och baitfish ;-)
    Iaf om man ska tro på dessa nascarklädda figurer i diverse sportfiskproduktioner på Youtube.

    SvaraRadera
  2. Framförallt så heter det Old School...

    SvaraRadera
  3. Och det där är kanon spön var vettiga pengar!

    SvaraRadera
  4. Tack! Är så trött på användningen av 'predator'. Vårt svenska ord, rovfisk, är så mycket vackrare tycker jag. Precis som i arbetslivet, där 'team' har tagit över, när vi redan har lag eller arbetslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så borde jag... döpa om bloggen till Sportfiske enligt den gamla skolan...

      Radera