Leta i den här bloggen

söndag 8 mars 2020

Mina Måste 2

Jerkbeten, gummibeten och tailbeten i all ära, men skulle man kunna göra en sammanställning över alla storgäddor som genom tiderna fångats i vårt avlånga land så är jag övertygad om att det klassiska skeddraget skulle vara vad som lurat de allra flesta. 



Ett mer klassiskt skeddrag än Utö är svårt att finna. Det är också svårt att hitta ett mer effektivt gäddrag. Min favorit är den äldre varianten i något tunnare plåt än vad ABU använder i sina drag. Skillnaden är inte jättestor - ett 7,5 cm långt ABU Utö väger 25 gram medan den version jag gillar väger 23 gram - men gången på dragen skiljer sig åt. Bete gör fortfarande sina utödrag i den tunnare plåten och åtminstone förr så fanns det flera svenska tillverkare. Modellen och namnet är så gamla att ingen äger dem. 

Silver med förgylld insida är den färgkombination jag tagit mina flesta gäddor på (men det kan delvis bero på att det är vad jag använt mest).

2 kommentarer:

  1. Hi Herman.

    Nice article.
    See my contribution on te Utö spoon on Wayne Real's website:
    http://www.realsreels.com/baits/Uto/Uto_Spoon.pdf

    SvaraRadera
  2. Thanks Hans, yours is a great article (that I´ve already read). It´s good to know that there still are others around that understand and appreciate spoons.

    SvaraRadera