Leta i den här bloggen

lördag 27 juli 2019

Mindre krok, mer fisk

Det finns en gammal "regel" som säger att kroken (en trekrok) bör vara lika bred som betet. Om den är grundad i estetik eller om det handlar om att kroken så lätt som möjligt ska fastna vet jag inte. Att en så vid krok fastnar i all möjlig och omöjligt skit känner jag (och andra fiskare) bara alltför väl till.

Två sjugrams ABU Jazz som försetts med för UL lämpliga krokar. En av originalkrokarna ligger lös till vänster i bild. Ännu bättre vore att ta bort lekandet och den främre fjäderringen (för att fästa beteslåset direkt i skeden) och montera den extra fjäderringen mellan skeden och kroken.


När jag fiskar vill jag inte att allt möjligt ska fastna på min krok utan ser helst att inget annat än fisk gör det. detta är svårt att uppnå, men en mindre krok är ett steg i rätt riktning. Däremot har jag inte upplevt att en liten krok gör det svårare för fisken att fastna. Tvärtom.

De mindre krokar jag satt på dragen i bilden ovan kommer från  Savage Gear Microspoons (som förvisso har små krokar men fortfarande "lika breda som skeden). Draget överst i bild har fått originalkroken ersatt med en Mustad långskaftad trekrok # 12 monterad med en extra fjäderring.


Vanföreställningen att det krävs stum lina (PE-lina) och mothugg för att få fisken att fastna hänger antagligen delvis samman med att de flesta fiskar med för stora och för slöa krokar. Detta gäller särskilt UL-fiske att med ett klent spö och en tunn nylonlina driva in en krok som (är så dålig att den) inte fastnat av sig själv är svårt. Dessbättre kan man själv byta ut de krokar med vilka dragen är monterade från fabrik till lämpligare sådana (och det bör man göra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar