Leta i den här bloggen

söndag 21 juli 2019

Dags att ge upp?

En faktor som spelade in när jag för över tre decennier flyttade till Norrtälje var närheten till Östersjön och fisket. Jag belönades med flera säsongersntastiskt fiske. Många grova gäddor togs från land och kanot och när barnen var tillräckligt stora köpte jag en liten roddbåt från vilken vi fiskade gös och abborre. Bompass var en sällsynthet och jag minns en midsommar då jag stod i solen, iklädd badbyxor och T-tröja, och drog havsöring från en klippa på Väddös utsida. Nu är det annorlunda och då menar jag inte bara att barnen är utflugna utan att  fisken är i stort sett borta.

Fiskekompisen Joel, som jag senast talade med när han och tjejen fiskade abborre i Hjälmaren, säger att han mer eller mindre har gett upp om kustfisket och jag är på vippen att göra detsamma. Visserligen är det bara där man kan kasta efter havsöring, men när även den verkar vara mer eller mindre utrotad så kan man ju lika gärna bedriva sitt havsöringfiske någon annanstans där fisken inte finns.

Att jag inte är ensam om min allt sämre fiskelycka är tydligt och jag saxar två aktuell inlägg från forumet fiskesnack:

Finns ingen fisk i roslagen!

Fiskat i roslagen i 10 dar i sträck (hyrde stuga) men inte ens fått ett jävla hugg. Trots bra kunskap och båt med lod. fiskat allt från tailbeten till spinnare och jigg. Fiskat i mängder me bra vassvikar och även vid havssvaljet( kring norrtälje, bidö, gräddö mm mm) . för 3 år sen var jag med om samma sak och även då utan fisk . Jag kommer från bra fiskevatten runt västerås där man är van vid abborre o gädda på vart annat kast men satan vad östersjön verkar suga. Nån som vet någe om detta? jag tänker aldrig mer återkomma!!




finns ingen fisk i östersjön. tvärdött. bättre lycka i badkaret hemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar