Leta i den här bloggen

onsdag 17 juli 2019

Den röda rullen

En Ambassadeur 5000 med dryga tio år på nacken (men i ett skick som tyder på att den i stort sett aldrig använts) som jag kom över billigt. En tumbrygga kostade några tior och nu är den fylld med 0,45 mm nylonlina. Min favoritrulle när jag ska ut och fiska efter gädda med litet tyngre gummi- och tailbeten.


Basmodellen av ABU:s Ambassadeur multirullar - Classic 5000 - är fortfarande en mycket bra (och prisvärd) rulle. Om vi räknar in tidigare 5000-modeller utan kullager så vågar jag påstå att det är den multirulle som har flest svenska gäddor på sitt samvete. Den senaste inkarnationen av denna mest klassiska av svenska rullar har IAR och tumbrygga som standard. Använder man (som jag) hellre nylon- än PE-lina fungerar en traditionell backspärr lika bra som eller bättre än ett IAR-lager. En fin begagnad rulle kan man köpa för kanske en femhundring och en tumbrygga kostar fyrtio kronor. Med 0.35-0,45 mm monofil nylonlina (beroende på vilka beten man använder) har man en trygg fiskekompis till det svenska gäddfisket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar