Leta i den här bloggen

onsdag 18 oktober 2017

Plastbete för mete?


Det var slut på diskmedel och en del annat så jag svängde förbi Ö&B. Där tittade jag (som vanligt) i hyllan med fiskegrejor (allt från Fladen Fishing).Fladen Fishing är, efter vad jag förstått, rätt stora på de brittiska öarna men här på hemmaplan har de haft en litet udda marknadsföringsstrategi. De har en webshop men annars så hittar man deras grejor mest på lågprisställen somÖ&B och Dollar Store (och vilka seriösa sportfiskar köper sina grejor där?). De allra senaste åren har deras beten börjat dyka upp i sportfiskebutiker så en uppryckning är kanske på gång?

Men nu var det inte Fladen Fishings marknadsföringsstrategi det här skulle handla om utan om "Wermz", dvs de små sandmaskimitationer jag köpte (och snälla, fråga inte om jag kom ihåg diskmedlet...).

Maskimitationer är en suverän idé. Jag menar, hur ofta har man inte känt för att ge sig ut och meta men inte för att gräva efter mask. Om man ens har någonstans att leta mask. Nu kan man ju i och för sig köpa mask men sådan har begränsad hållbarhet. Att ha en lite förpackning med i princip obegränsad hållbarhet i fiskeväskan framstår helt enkelt som en mycket bra idé. Om den, eller snarare maskarna, funkar.

Min första kontakt med plastmaskar var någon gång runt mitten av sextiotalet. Pappa köpte ett metspö åt mig. Spöt var, som alla metspön på den tiden, i bambu. Antagligen var det runt tre meter långt och i tre ller fyra delar som skarvades ihop med mässingsholkar. Det låg i ett fodral av plast och i detsamma låg även ett färdigt tackel (lina, flöte, sänke och krok på vinda och en förpackning plastmaskar. Jag tittade rätt mycket på det där flötet den sommaren. Om det var någon abborre som tittade på mina plastmaskar vet jag inte men om de gjorde det så var det i alla fall ingen som ens provade att nafsa på dem. När de tog slut (det var kanske tio stycken i påsen) blev det till att leta vanlig mak (och då kom nappen).

Nu var, har jag senare förstått, de där maskarna inte tänkta som beten för mete utan avsedda för spinnfiske men det var det ingen här i landet (i alla fall inte de som importerat mitt metspö) som visste. Mask var lika med mete och plast var ju modernt och bra, så... Nå, nu vet vi hur man ska fiska med mjukplastbeten (ofta, obegripligt, kallade jiggar) men på senare år så har det i hyllorna (eller, för er som handlar på nätet, på sidorna) börjat dyka upp konstgjorda maskar (och annat) som påstås vara tänktajust som beten för mete. Dessa är försedda med doftämnen om (påstås det) ska locka fisken. Jag har testat Berkley´s gulp! daggmaskimitationer (jag vet att de inte är gjorda av plast) som bete vid dropshotfiske efter abborre (som ju, åtminstone i  mina ögon, är en form av mete) och faktiskt fått fik. Fast en gång stod en kille som gjorde samma sak med riktig daggmask på sin krok och han fick väl typ tio gånger så mycket fisk som jag den dagen...


Intressant är att den svenska och den brittiska texten är - bortsett från den engelska versionens uttryckliga hänvisning till LRF - likadana utom såtillvida att den sista meningen på engelska inte har någon motsvarighet på svenska. Den lyder "they can also be used as trailers on spinners and spoons". Nu är det förvisso inte vanligt bland svenska sportfiskare att sätta extra beten på kroken när de använder drag. Förmodligen är vi oroliga att det skulle förstöra skeddragets noga utprovade "gång" att ha en plastmask släpande och något ligger det kanske i det. Å andra sidan så borde ju sådant som fångar fisk i engelskspåkiga länder kunna fungera även här? Jag menar, titta bara på alla egendomligheter vi importerar från USA. Jag ska i alla fall testa med en ytte-pytte-liten wermzbit på kroken nästa gång jag är ute och kastar efter havsöring.

Åter till Wermz! På påsens baksida står det att "Fladen Fishing´s WERMZ Sandorm är en perfekt imitation av en sandmask. Den både ser ut och luktar/smakar som en riktig sandmask. WERMZ är boostade med naturliga aminosyror som sänder ut ätsignaler till fisken.Perfekta för bottenmete efter de flesta marina fiskarter eller monterade på jigg eller pilk. använd dem hela eller dela dem i mindre bitar." Hmmm... Inte ens gulpmaskarna (som ju också ska vara impregnerade med något lockande doftämne - själv tycker jag att de luktar rätt motbjudande men jag är ju inte någon fisk) har jag vågat testa till vanligt, helt stationärt, mete. Nu köpte jag wermzmaskarna främmst för att testa dem vid höstens dropshotfiske efter abborre men man kanske skulle slänga ut ett bottenmete? OK, abborre är inte någon "marin fiskart" men när jag är ute och fiskar efter havsöring kanske? Det finns ju flundror även i Östersjön och de är väl marina? Och skulle det inte funka så får jag ju åtminstone vatten på min kvarn och kan gå på om att "plastmaskar är lika värdelösa som metmaskar nu som de var på sextiotalet"...

edit. Min flickvän tycker att själva idén med mete är trevlig och hon äter gärna abborre. Däremot tycker hon att det är otrevligt att behöva sätta (eller ens ha) en levande mask på kroken. Jag skulle gärna sitta på en brygga med henne och meta abborre så det vore verkligen toppen om det här med konstgjorda metmaskar skulle fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar