Leta i den här bloggen

onsdag 11 september 2019

Ikoniska haspelrullar 11 - ABU 444



Efter att ha lärt mig fiska med pappas Mitchell och ha genomlidit några år som ägare till den möjligen sämsta sverigetillverkade ABU-rullen någonsin - Abumatic 220 - blev den första rulle jag köpte för egna pengar en ABU 333. 333:an var budgetversionen av ABU 444 (senare 444A) och den kom att bli en trogen följeslagare under många år innan jag till slut (när jag var stolt ägare till ett par Cardinal 66) gav bort den.



ABU 444 är en perfekt allround rulle för det svenska sportfisket. Den väger runt 300 gram, har lätt (tryckknapp) utbytbar spole och trivs med nylonlinor i dimensionerna 0,25-0,35 mm. Kort sagt så täcker den in vad ABU kallade Fiske 1 (abborre mm) och Fiske 2 (gädda mm) och den fungerar även till ordinärt svenskt kustfiske.



Vad jag särskilt gillar när jag ser en 444 är designen, det elegant droppformade vevhuset, och de snyggt maskinfrästa reglaget till slirbromsen, reglaget till backspärren och veven. Det enda på rullen som inte är av metall är bromslamellerna och vevknoppen. Till och med knappen för spolutlösningen är av metall. Givetvis är även dreven precisionsskurna i mässing och stål. Kullager? Det behövs väl inte i en precisionsbyggd kvalitetsrulle?



Vill man läsa mer om denna fina rulle så kan man göra det på Lars Palm - Fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar