Leta i den här bloggen

måndag 23 september 2019

D.A.M. Eff-Zett Power Striker

Svenskar talar generellt helt OK engelska. Eller kanske snarare amerikanska. Min far var bättre på tyska än engelska. När han växte upp fanns inte TV och tyska var det första främmande språk man läste i skolan. Själv läste jag både tyska och franska och kan hjälpligt traggla igenom och någotsånär  begripa texter på båda dessa språk. Jag är, som de flesta svenskar, bra på engelska. De flesta svenskar begriper knappt ett ord tyska eller franska. Att vi är ett europeiskt land och med i EU spelar ingen roll. 

Jag känner ingen som kan japanska. Så kanske har det inte bara med språkkunskaperna att göra. Att den svenska sportfiskemarknaden är impregnerad med amerikanska och japanska (även om det mesta är tillverkat i Kina, Malaysia och Thailand) produkter. De kinarullar som bär franska (Mitchell) eller tyska (D.A.M.) namn har svårt att hävda sig. Det är bättre att (även om man är lågprisasiat) heta Penn eller Shimano. Och det gäller inte bara rullar utan även spön, linor och beten.

Själv tycker jag att även kinaprylar som bär de klassiska europeiska namnen kan vara värda att beakta. Varför skulle de vara sämre än produkter med samma ursprung som bär ett amerikanskt, japanskt eller, för den delen, svenskt namn?



Så jag tänker ge dessa "tyska" swim baits - D.A.M. Eff-Zett Power Striker en ärlig chans. De ser, i mina ögon, rätt tilltalande ut. Eff-Zett är annars ett namn jag förknippar med det alldeles utmärkta tyska skeddraget som ser ut precis som ett svenskt Meteor men i något tjockare gods och med bättre ytbehandling. Kanske är det dessa positiva vibbar som gör mig välvilligt inställd till dessa plastfiskar?

Och, förresten, Power Striker? Kraftschläger borde det väl heta? Att lägga ut tillverkningen är en sak, men att sälja ut sitt modersmål...

edit. Fast de kapitalister som äger namnet D.A.M. kanske inte har tyska som modersmål? Vem bryr sig? Och vad bryr de sig om annat än pengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar