Leta i den här bloggen

onsdag 2 februari 2022

Jag, en rulltrimmare

Om kullager vs bussningar har jag redan skrivit. Flera gånger. Däremot inte om keramhybridkullager. Så det kanske är dags? Hursomhelst så besökte jag i eftermiddags (på hemväg från Sollentuna) Sportfiskeboden i Täby för att köpa (bland annat) några UT keramhybridkullager. Detta inte för att jag drabbats av trimningsdjävulen utan, helt enkelt, därför att lagren i min Ambassadeur 6500 C3 CT Elite snurrar dåligt och jag, trots upprepade tvättningar i kemiskt ren bensin, inte lyckats få liv i dem. De är, kort sagt, mogna för utbyte. Och nu är de utbytta. Mot de nyss nämnda keramhybridkullagren.

Är då keramhybridkullagren bättre? Ja, de är definitivt bättre än de trötta lagren som satt i rullen, men om de är bättre än de rostfria lager som sitter som original i de svängstabyggda ambassadeurerna är jag ännu inte klar över. Förmodligen är jag inte heller en tillräckligt kompetent kastare för att bedöma den saken. Men kul att kasta med rullen med de nya lagren ska det bli. Och skulle någon (mot all rimlig förmodan) bli imponerad av de kast jag åstadkommer så kan jag ju, med gott samvete, säga att jag trimmat rullen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar