Leta i den här bloggen

lördag 19 februari 2022

Bretton 400



Om Bretton 804, ofta med tillägget "De Luxe" har jag redan skrivit. Bretton 400 är en snarlik rulle byggd på samma fina snäckdrevsmekanik, som (såvitt jag kunnat utröna) kom något år efter 804:an, alltså runt 1960. De skillnader jag kunnat hitta är för det första färgen. Bretton 400 är svart medan 804:an är lackerad med en silvergrå hammarlack och har bara ett kullager medan 804:an är bestyckad med två. Sedan saknar Bretton 400 möjligheten att enkelt ta bort bygeln. 



Den fjärde skillnaden är vevens utformning och här blir det extra intressant eftersom veven är snarlik den ABU försåg sin Cardinal 66 med. I mitt inlägg om Bretton 804 har jag redan konstaterat att brettonrullen hade den servicevänliga finessen att gaveln till vevhuset öppnas med en (1) skruv som endast kräver ett mynt eller liknande som verktyg, dvs ännu en sak ABU kopierade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar