Leta i den här bloggen

söndag 2 maj 2021

O, hur härligt majsol ler

Sannare ord än Carl Wilhelm Böttigers har sällan skrivits! Gårdagens fiske spolierades för min del av covidpandemin. Dessbättre inte så att jag insjuknat utan därför att jag fick möjlighet att få min första vaccinspruta. På något vis kändes det mer livsavgörande än att åka ut och fiska.

I morse var vädret här i Norrtälje grått, kallt och blåsigt men framåt lunchtid bestämde jag mig för att ändå åka ut. När jag kom fram (till Fjällboholmar) var det lika grått och kallt men blåste ännu mer. Dessbättre bestämde jag mig för att ändå göra några kast och innan jag bestämt mig för att ge upp företaget sprack molnen upp (eller om de blåste bort) och i solen kändes det plötsligt väldigt angenämt att stå där på graniten och kasta, så jag blev kvar i ungefär tre timmar.

Någon fiske eller ens kontakt med sådan fick jag inte, men det kändes ändå som en väl använd dag. Jag kastade med ett spö jag i veckan råkat köpa på SportfiskePoolen (i Uppsala) när jag plockade upp några hyllplan på IKEA. Ännu ett telespö, detta av D.A.M:s tillverkning och hetandes Adjusto Tele Trout 380.

D.A.M. Adjusto Tele Trout 380


380 står för längden, i centimeter, i fullt utdraget skick och Adjusto för att man inte behöver dra ut det helt. Kort sagt så kan man fiska med spöt i kortare längd. Detta trick åstadkoms genom att de två nedre sektionerna och en del av sektion tre inte är taperade utan jämngrova och att vad de nu heter de där man drar sektionerna genom men hur som helst så är de gjorda av gummi som greppar om spösektionen så att man kan välja hur långt man vill dra. Ut.















Jag var något tveksam till adjustokonceptet men efter ett pass med spöt är jag på väg mot en omvändelse. Fortfarande tror jag att livslängden är begränsad (eftersom gummi slits och åldras) men så länge det fungerar så...

I helt utdragen längd är spöt perfekt till bombardafiske och mete vilket (bombarda) var vad jag ägnade mig åt de första två timmarna. Sedan rotade jag i botten av fiskeryggan och hittade ett genomlöpsdrag som jag kastade med den sista timmen och då testade jag att förkorta spöt. Vilket fungerande överraskande väl. Ett spö på runt tio fot (300 cm) kändes med adekvat för spinnfiske med drag och det var alltså lätt fixat och, som sagt, fungerade. 

Raglou et Bomboule















Bombardafisket utfördes med Darts senaste variant på konceptet: Bomboule. Fungerade bra men jag skulle gärna se även en ofärgad/genomskinlig variant som komplement till de orange och gula som för närvarande erbjuds. Vad som ju finns är alltså de gula och orangea varianterna, flytande och i vikterna 20, 25 respektive 30 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar