Leta i den här bloggen

torsdag 20 maj 2021

Det är lika bra att jag kommer ut

Det är lika så gott att jag träder fram och rakt av ger min uppfattning till känna: Det ÄR skillnad på kvinnor och män. Och tack och lov för det. Eller, som fransoserna säger: Vive la difference! Det har gått väl långt när en sådan fundamental sanning anses onämnbar, så långt att jag för första gången (såvitt jag kan erinra mig) håller med Margot Wallström. Å andra sidan så blir jag med åren alltmer vänster och åtminstone det senaste decenniet så har jag nickat instämmande i stort sett varje gång jag lyssnat på den gamle rabulisten Göran Greider.

Vad, frågar sig vän av ordning, har då detta med sportfiske att göra? Det är en berättigad fråga men vänta en stund så ska jag förklara.

Sybehörs- och sminkbutiker hör, åtminstone för sådana politiskt inkorrekta gubbar som undertecknad, definitivt till den kvinnliga sfären. Själv har jag aldrig inhandlat en flaska nagellack. Parfym har jag några gånger köpt tax free på beställning (och alla gånger fel...). Synålar samt svart och vit tråd har jag (singel) köpt för att kunna sy i lossnade knappar och utföra andra smärre sömnadsarbeten.

Kristi himmelsfärdshelgen åkte jag och fiskekompisen Håkan över till västkusten (Skalhamn). Jag hade lagt mina grejor i bilens baksäte när jag anträdde färden från Norrtälje och i Vadstena lassades Håkans grejor in. Ovanpå mina. När jag sedan plockade upp ett av mina spön insåg jag att vi hade kunnat packa på något smartare sätt. Kort sagt så var mitt sjufots Fladen Warbird Travel nu bara cirka 6´8´´ långt. Men det är ju ingenting en händig karl inte kan fixa.

I en (manlig) butik i Lysekil införskaffades en lämplig toppögla och på Coop i samma by en rulle svart polyestertråd. Sedan tog jag, efter en stunds fruktlöst letande i hyllor jag aldrig tidigare ägnat någon uppmärksamhet, mod till mig och frågade några damer var man kunde hitta nagellack. Det visade sig att sådan inte fördes av butiken så spöt är fortfarande obrukbart, men nu är jag hemma och har tillgång till allt jag behöver för att laga det.



Men inte nog med att jag är en nagellackskund (den transparenta varianten) utan nu har jag även trängt  mig in bland damerna i min lokala sybehörsaffär. För att köpa fiskeutrustning. Finare pärlor att pimpa sina tackel med går inte att finna. 25 kr per påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar