Leta i den här bloggen

söndag 20 december 2020

Rapport från en skurhink

I morse stod det klart för mig att kroppen (höften) fick vad den tålde i går. Istället för att plåga mig ut så kollade jag väderprognosen för kommande vecka och dan före dan ser riktigt lovande ut med en sol (!) så jag vilar mig i form till dess (nåja, måndag och kanske även tisdag lär jag vara stadd i arbete men något fiske blir det inte förrän, tidigast, på onsdag).

I går kväll tvättade jag en fluglina. Det är en vit lina som satt på en rulle jag köpt via tradera. Problemet var att den var mera grå än vit och kändes smutsig. Jag drog den av spolen, lade den i en skurhink med ljummet vatten och litet handtvål där den fick dra i några timmar. Sedan sköljde jag av den och lät den torka. Efter behandlingen är den vit och känns ren. När jag spolade på den igen fick den en dos Mucilin (grön).

Nybörjare inom flugfisket må jag vara, men så mycket tror jag mig ha lärt mig som att linan är den mest kritiska delen av utrustningen. Det är stor skillnad på olika linor men jag väntar med att utveckla det tills jag har mer egen erfarenhet att backa upp det jag säger med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar