Leta i den här bloggen

måndag 14 december 2020

Nu och då

Fiske är för mig avkoppling från vardagens slit och bekymmer. Eftersom jag när jag fiskar gör något så är det aktiv avkoppling och ger det mig litet nyttig motion. Eftersom fisket bedrivs utomhus får jag frisk luft och naturupplevelser på köpet. När denna typ av avkoppling fungerar (vilket den nästan alltid gör) lever jag i nuet. Eller för stunden.
















Så lägger jag ifrån mig spöt för att stoppa pipan. När jag ska lyfta det igen fastnar min blick på det vackra stycke berg på vilket det vilar och jag reflekterar över hur en sådan dramatisk struktur bildats. Från det absoluta nuet kastas jag 1800 miljoner år tillbaka i tiden. Då hade det nog inte varit lika fridfullt och avkopplande att stå här.











Jag undrar om Peter funderar över vad det är för klippor han klättrar på i sin silverjakt eller om han är helt absorberad av nuet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar