Leta i den här bloggen

söndag 21 januari 2018

Ett öppet brev

Catch and release kan ifrågasättas ur etisk synpunkt. Argumentet är då att det inte är försvarbart att orsaka levande varelser smärta bra för sitt eget nöjes skull. Att göra så är mer eller mindre definitionen av grymhet.

Bland de som engagerat sig mot C&R-fisket är djurrättsorganisationen PETA som uppenbarligen anser inte bara att fiskar kan känna smärta utan även har ett utvecklat känsloliv och att fiske med krok är att jämställa med tortyr. Ni kan läsa själva.


The Cruelty of Catch-and-Release Fishing


Written by PETA April 21, 2015

Själv är jag, utan att dela PETA:s uppfattning, inte helt bekväm med C&R. Naturligtvis släpper jag åter fisk som fastnat på min krok men som jag av någon anledning inte vill eller får behålla. Dock är syftet så gott som alltid att jag ska lyckas fånga en fisk som sedan ska tas om hand och hamna på matbordet. PETA anser förmodligen att jag inte bara är en samvetslös sadist utan till på köpet en skoningslös mördare. Det kan jag leva med. Jag är helt enkelt uppfostrad på det viset och vid det här laget för gammal och för trygg i mina grundläggande värderingar för att ändra på mig. Däremot har jag inga problem med att andra ägnar sig åt C&R,åtminstone inte så länge de behandlar fisken maximalt skonsamt och inte driver det hela för långt. Dessvärre finns skräckexempel på det motsatta och dessa är minst lika förkastliga som att slå ihjäl fisk för att sedan slänga den.

Till skillnad från många andra tycker jag att det är viktigt och intressant att fundera över sådana här frågor. Därför läste jag,med stor behållning, den här repliken på PETA:s ovan citerade inlägg i debatten.

An Open Letter To PETA On Catch & Release Fishing.

Published by Joseph Simonds under 
Last updated on: July 23, 2017
/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar