Leta i den här bloggen

onsdag 15 november 2017

På land eller i sjön?

Fisken vi vill fånga finns i vattnet.Själva kan vi, när vi fiskar, befinna oss antingen på land, stående  i vattnet (vadande) eller flytande på vattnet (i någon form av form  av flytetyg, vanligen en båt). Själv har jag ägnat mig åt alla dessa former av fiske men med stigande ålder (och anspråk på bekvämlighet) så föredrar jag alltmer att fiska från land. Visst, man blir mer begränsad, men det är jobbigt (och ofta kallt) att sitta i en båt. Dessutom är det ju så mycket annat än att fånga fisk som är viktigt. Att göra upp en liten brasa. Gör man inte gärna i en båt. Att pinka på ett träd. Omöjligt i en båt. Att lägga sig på rygg en stund och titta på molnen (eller blunda...). Ofta inte möjligt i en båt.

Dock har jag alltid med mig (och oftast på mig) sk vadarstövlar (eller sjöstövlar), dvs stövlar med mjuka skaft som går upp till grenen. De hindrar en inte märkbart när man rör sig på torra land men gör att man kan gå tillräckligt långt ut i vattnet för att få vettiga kastvinklar (och, på långgunda stränder, för att nå tillräckligt långt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar