Leta i den här bloggen

söndag 3 september 2023

Det finns alltid roliga saker att minnas, göra och se fram emot

Tiden går, sägs det, fort när man har roligt och det är väl därför min och Håkans västkustvecka redan är ett minne och jag i morgon är åter i vardagen. Men det finns, dessbättre, annat än makrill som är roligt och nästa höjdare i mitt kalendarium är när de litet grövre abborrarna letar sig in från ytterskärgården och, förhoppningsvis, låter sig fångas från land. 

Sedan kan man ju fråga sig varför de ger sig utåt under sommaren, nu när strömmingen och skarpsillen tryter. Här inomskärs skulle de ju kunna äta sig feta på de mängder av storspigg som dominerar faunan (och mer eller mindre utrotar abborr- och gäddynglen). Har fiskarna ingen känsla för biologi? Känner de inget eget ansvar? Man kan undra.




Nå,
 när nu abborrklunsarna kommer inom räckhåll är en av mina favoritmetoder dropshot och till det använder jag helst mitt gamla Kunnan Winkle Picker. Spöt såldes när jag någon gång på åttiotalet köpte det som ett jiggspö och visst funkar det även till det, men det är till dropshot det verkligen kommer till sin rätt, På spöt skruvar jag gärna fast en med det jämngammal ABU Cardinal Drag Master UL.

Om det är spöt eller rullen som är stjärnan i den här kombinationen är omöjligt att avgöra men helt klart är att de harmonierar perfekt. Som Simon och Garfunkel eller Helan och Halvan. Spöt, som tillverkades för Berras, har en 7 fot lång klinga med en extremt känslig, massiv, topp och ett långt korkgrepp på vilket rullen placeras där man helst vill ha den med glidande aluminiumringar. Någon betesvikt är inte angiven vare sig på spöt eller dess fodral men upp till 10 gram är väl vad det känns bekvämt med.


Rullen är japanbyggd med ett robust grafitstativ och precisionsbyggd mekanik. Den här rullen liksom de likaledes japanbyggda Cardinal C3, C4 och C5 är bland de bästa haspelrullar ABU satt sitt namn på. Japanerna är världsmästare på mjuka och jämna slirbromsar (med oljeimpregnerad japansk filt som den viktigaste ingrediensen) och det är just slirbromsen - den viktigaste delen hos en UL-rulle - som man ville poängtera när man gav rullen namnet Drag Master.

Men det allra viktigaste är naturligtvis varken spöt, rullen eller ens linan utan den del av utrustningen man presenterar för fisken, dvs själva dropshottacklet och det förtjänar ett eget inlägg.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar