Leta i den här bloggen

tisdag 5 september 2023

Mitt dropshottackel

Så här ser, efter några års dropshotfiske, det tackel jag använder ut. Linan (som är svår att se såväl på bilden som för fisken) är fluorocarbon och vad gäller dimension är 0,30 mm en bra utgångspunkt. Naturligtvis kan man även använda motsvarande monofila nylonlina. I den övre änden knyter jag ett litet lekande och 10-15 cm under det en krok.

Vilken krok jag använder varierar men har du en krok som ser ut som den på bilden så fungerar den (och det oavsett vad den heter, det behöver alltså inte stå dropshop hook på förpackningen). När jag började med dropshotfiske använde jag palomarknuten. Den fungerar fortfarande men den här är bättre.

På kroken sätter jag oftast ett mjukisbete av endera av de två modeller (ett sk spike tail och en liten gummimask)som syns på bilden.

Under kroken lämnar jag, beroende på var och hur jag tänker fiska, 30-90 cm lina och någonstans på densamma fäster jag ett dropshotsänke i lämplig vikt. Med dropshotsänke menar jag den typ av sänke som har en clip som låser om linan men har man inte något sådant så fungerar ett litet bombsänke (päronbly), kluvna blyhagel, en lagom stor mutter eller vilken sorts sänke som helst.

Istället för ett vanligt sänke kan man naturligtvis använda en jigg (dvs en jiggskalle klädd med fjädrar eller mjukisbete) men eftersom jag ser dropshot som en slags UL-fiske vill jag inte ha fler än en krok på mitt tackel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar