Leta i den här bloggen

måndag 8 augusti 2022

Vassdrag

Mitt första vassdrag var ett Favourite Vass 15 g Z. Det var även det största drag jag hade att tillgå. Egentligen var det inte mitt utan ingick i min pappas utrustning men det var ju de grejor jag hade att tillgå. Det var och är ett bra drag och den typen - vasskyddade skeddrag med fast enkelkrok - är vad man oftast bör använda vid ordinärt gäddfiske i relativt grunda och vegetationsrika vatten, dvs sådana vatten där de flesta semesterfiskare , från bryggor eller ekor, kastar efter fisk.

Vegetationen är ofta men inte alltid vass. Ibland är det näckrosor vars stjälkar en oskyddad krok hjälpligt fastnar i och vid kusten tång som snärjer ens drag. Hur som helst så är ett av mina första lärospån som sportfiskare att där man inte riskerar att fastna med sitt drag finns det sällan fisk. Man får helt enkelt välja mellan risken att förlora drag eller risken att komma hem utan fisk. Vassdraget förbättrar väsentligt oddsen för att man ska ha såväl drag som fångst med sig efter fisketuren.
















Biltemas fiskegrejor är av varierande och ofta tveksam kvalitet men åtminstone min uppfattning är att de successivt blivit bättre och deras vassdrag (som säljs i trepack för alldeles under hundringen) ser riktigt fina ut.

Som vanligt har jag fiskat sparsamt under sommaren och mina senaste pass har varit mete (efter sutare men hittills har jag bara fått upp mört, abborre och braxen) på ett ställe där det växer näckrosor och vass. Där finns det alldeles säkert gädda men för att komma åt den krävs vasskyddade drag. Det är där jag tänker testa biltemadragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar