Leta i den här bloggen

tisdag 9 augusti 2022

Metkrok av den gamla skolan



När jag lärde mig meta var det med röd/vitt korkflöte, sänke av rullbly och krokar från Mustad. De krokar jag då kände till (och som fanns att köpa) var den svarta, svängda, Kirby och den raka, tunna, blånerade Aberdeen och med de krokarna klarade man sig bra. Klarar man sig bra. Som allt annat som rör sportfisket har krokarna utvecklats, dvs krånglats till, fått en massa hitte-på-namn och blivit dyrare men de gamla Mustad Kirby och Aberdeen duger fortfarande. Åtminstone åt mig. 

På bilden ses några av de gamla askar jag har (och som väl lär räcka under min återstående metarkarriär). Aberdeenkrokar i storlekarna 6 och 12 och kirbykrokar i storlek 12. Väldigt användbara storlekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar