Leta i den här bloggen

onsdag 17 augusti 2022

Mina favoritfiskar 1 - Makrill

Det dröjde länge innan jag fångade min första makrill. Inte för att de är extremt svåra att fånga utan för att jag bor vid och fiskar längs ostkusten och i Östersjön finns ingen makrill. Premiären begicks en regnig och blåsig midsommarafton i Lysekil som sedan dess är mitt favoritställe långs västkusten.

                                                                                                      Makrill     Wilhelm von Wright









Det finns, till skillnad från att tanka på St1, många orsaker till att makrillen är min favorit. Eftersom jag gillar att äta min fångst är en av dessa att färsk makrill är vansinnigt gott. En annan orsak är att den, i relation till sin vikt, är den kanske tuffaste fighter man kan kroka i svenska vatten och ytterligare en orsak är att den är ett synnerligen lämpligt byte om man fiskar med UL-utrustning (vilket jag helst gör). Ännu har jag inte fångat makrill på fluga (men det står på min hinklista).

Min kärlek till denna minitonfisk är så stor att den ensam kan motivera resor tvärs över vårt avlånga fosterland. Nästa vecka är jag tvungen att i tjänsten åka mer än halvvägs och den resan kommer jag att förlänga, både i mil och dagar, för att ännu en gång få fresta makrillen.

1 kommentar: