Leta i den här bloggen

onsdag 30 maj 2018

Linuppläggning

Från vänster till höger: Grunda spolen med 0,13 mm, spole från Exage 4000FD, djupa spolen med 0,22 mm och en distansbricka. Fortfarande en viss bakåttapering men jag ids inte testa med två brickor och göra om allt ännu en gång. Dessutom är en minimal bakåttapering önskvärd när man användr flätlina eftersom det minskar risken för trassel.


Idag spolade jag på lina även på den djupa spolen till den ABU Garcia Oceanfield 3000H jag nyligen köpte. Jag valde 0,22 mm Nanofil. När jag fyllde den grunda spolen med 0,13 mm lina av samma sort var det inga problem med linuppläggningen men nu blev det knas. Rullen lade på mer lina framtill så jag blev tvungen att spola av all lina, sätta dit en av de två distansbrickor som följde med rullen och göra om proceduren. Då blev det OK. Hur det blir när jag byter till den grunda spolen, dvs om jag då måste komma ihåg att ta bort brickan, vet jag inte.

Det är naturligtvis bra att det skickas med distansbrickor men bättre vore ju om de inte behövdes. Den Shimano Exage 4000FD jag köpte för ca en månad sedan vet jag inte ens om det var några distansbrickor medskickade men linuppläggningen är perfekt. Det är den, för övrigt, på alla Shimanorullar jag använt, så uppenbarligen är det möjligt att konstruera och bygga en rulle som lägger upp linan utan problem och utan att användaren ska behöva hålla på och mecka med brickor. Visst, något av ett I-landsproblem, men ändå. Irriterande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar